Nyheder

Mercedes-Benz E-klasse – er 10. generation den bedste?

Af Chris Kølbek Tryk 3. juni 2020
Mercedes E-klasse

Året 2016 blev et banebrydende år for Mercedes og deres E klasse. Den nye E klasse så dagens lys, og blev 10 generation af modellen. Trods dette var 10. generation var det som at se en ny bil, designet havde oplevet en gevaldig omvæltning, og pludselig blev det sværere at skelne mellem C, E og S klassen. På ydresiden har designet tydeligt ladet sig inspirere af  de ellers velkendte C og S klasser. Kigger man dog nærmere under den elegante overflade er der stadig store forskelle at finde.

Bilen er blev større og gjorde dermed distancen til S klassen mindre. Længden voksede 43mm, mens akselafstanden voksede hele 65mm, og dermed blev den større end forgængeren. Disse nye mål var bl.a. med til, at skabe mere kabineplads, både på bagsædet og i bagagerummet. De største og mest interessante ændringer skete dog i bilens interiør.

Nyt interiør – teknologien vinder frem!

Interiøret i den nye Mercedes blev en komplet udskiftning af 9 genrations interiør. Det nye interiør var et yderst omtalt emne op til lanceringen, bl.a. grunde den nye instrumentering. Her blev det muligt at tilkøbe to 12,3-tommer skærme, der tilsammen giver et godt widescreen-cockpit og som skaber rammerne for teknikken. Skærmene gør det muligt for chaufføren at indstille instrumenteringen efter behov og adfærd. Derudover blev højre skærm hjemmet for navigationssystemer, lyd, indstillinger og lign. som vi kender fra andre modeller. Disse skærme arbejder sammen med bilens rat, da man på rattet finder de nye touchpads som blev udviklet med henblik på, at bevare chaufførens fokus på vejen.

Endnu et skridt i den selvkørende retning!

Uanset om man vil det eller ej, så bliver bilerne mere og mere selvkørende. Dette blev den 10 generation et godt eksempel på. E klassen blev lanceret med assistentsystemer der kan gøre hvem som helst til en god chauffør. Drive pilot blev navnet på assistentsystemet der gør det muligt for dig som chauffør at overlade mere kontrol til bilen selv. Drive pilot betyder, at bilen selv kan holde retningen og vognbanen, samt hastigheder helt op til 210 km/t. Denne adaptive fartpilot tilpasser hastigheden efter vejskilte og forankørende biler.

Hvis man ikke synes at ovenstående er nok, så blev bilen ligeledes lanceret med Active Lane-change Assistant. Aktivér dit blinklys for at skiftevognbane, og oplev at din Active Lane-change Assistant selv finder det bedste tidspunkt til et vognbaneskift.

Er man til udstyr der får folk til at stoppe op og kigge en ekstra gang, ja så er det også muligt. Remote Parking Pilot blev et muligt tilvalg, og giver chaufføren mulighed for at parkere sin Mercedes ved hjælp af en smartphone-app.

E klassen fik naturligvis også en automatisk nødbremse, som reagerer på andre billister, cykler og fodgængere.

På lager hos CARMARK? – Selvfølgelig!

Hos CARMARK har vi lige nu hele 5 eksemplarer af den omtalte E klasse på lager. Bilerne står i forskellige farver, udstyrsniveauer og priser, og dermed burde der være noget for enhver smag. Billederne her viser en Mercedes E220D. Dermed er der tale om en 2 liters diesel motor der yder 194 hk / 400 NM, drevet af en 9 trins automatisk gearkasse. Bilen er bl.a. udstyret med parkeringssensor for og bag m. Bakkamera, multifunktions sportsrat m. paddleshift, avantgarde interiør og eksteriørpakke, el-sæder, fartpilot og ikke mindst Parking Pilot der lader bilen parkere automatisk.
Kort sagt, en bil der er værd at opleve, og det har du muligheden for, på Storhaven 3 i vejle.
Du kan også klikke lige her, og se hvilke Mercedes E220 vi har på lager lige nu.